Zgłoszenie celne – to nie tylko informacje zawarte na dokumencie SAD (elektronicznym odpowiedniku tego dokumentu). W każdym zgłoszeniu celnym powoływane są bowiem różnego typu dokumenty – stanowiące załączniki do tego zgłoszenia celnego, np. faktury, dokumenty przewozowe, oświadczenia, itp.
O tym, czy zgłoszenie celne zostało dokonane w sposób prawidłowy – będą świadczyć więc także załączniki, których posiadanie jest obligatoryjne na moment dokonywania zgłoszenia celnego (chyba, że zgłaszający skorzystał z jednej z form celnych procedur uproszczonych).
Pamiętaj – do zgłoszenia celnego powinny być załączone dokumenty w określonej formie (np. oryginał dokumentu) i określonego rodzaju (np. faktura handlowa, a nie faktura proforma).
Przedsiębiorcy niejednokrotnie nie pamiętają, że zgłoszenie celne jest formą ich deklaracji celno-podatkowej, za którą biorą odpowiedzialność (pełną lub współdzieloną). Dotyczy to także odpowiedzialności za posiadanie odpowiednich załączników, które powinny znajdować się w posiadaniu osoby dokonującej zgłoszenia celnego na moment wysłania zgłoszenia celnego.
Nadto, po dokonaniu zgłoszenia celnego – niezbędne jest przechowywanie określonego zakresu dokumentacji, w tym załączników do zgłoszenia celnego. Są to dokumenty służące kontroli celnej lub podatkowej.
Brak takiej dokumentacji lub jej niekompletność – może powodować odpowiedzialność karno-skarbową przedsiębiorcy i jego wybranych pracowników.
Jak możemy pomóc?
Wspólnie zweryfikujemy i potwierdzimy – jakie dokumenty są niezbędne dla prawidłowej realizacji formalności celnych.
W razie potrzeby – pomożemy wdrożyć odpowiednie procedury wewnętrzne, mające na celu zachowanie prawidłowego sposobu archiwizacji dokumentacji celnej.
neoCustoms.
Brokerzy & Eksperci Celni
Brokerzy & Eksperci Celni